vrijdag 26 september 2008

Algemeen

Gezond of toch niet?
Naar aanleiding van mijn keuzevak op de HRO ben ik gaan nadenken over de leefstijl die ik er op na houd. Op de website van de hartstichting heb ik een gezondheidstest gedaan. En ik moet eerlijk zeggen dat die aardig klopte.
Ik ben een snoepkont. Ik hou van zoetigheid, hoe meer hoe beter. Maar ik blijk toch nog aardig gezond te leven. Mijn dag ziet het er ongeveer zo uit als het om eten gaat.
Ik sta 's ochtends op en neem een lekker boterhammetje. Zonder ontbijt red ik het niet. Ik neem daar dus ook de tijd voor. Om een uur of tien neem ik een tussendoortje. "Ik kies bewust" koekjes zoals ze dat dan noemen. Tegen lunchtijd hoor en voel ik mijn maag al weer knorren. Ik nuttig vier boterhammen die meestal belegd zijn met filet American. Ik vind dit heerlijk en lust er dan ook wel een paar boterhammen van.
Ook 's middags neem ik nog een tussendoortje, omdat ik het niet red tot etenstijd. Het avond eten bereidt mijn moeder en dat heb ik dus niet in de hand. Toch houd ik veel van sla en pasta. Ik hou van eten en dat mag ook wel toch?
Thuis eet ik elke dag minstens één stuk fruit. Mijn dag ziet er tot zo ver dus nog vrij gezond uit. Maar zoals ik net al zei: Ik ben een snoepkont! Ik vind dat dit wel ietsje minder kan. Ik snoep eigenlijk meer dan nodig is. Dit komt door mijn liefde voor chocola. En ze zeggen toch altijd dat liefde door de maag gaat? Ik wil dit dan dus ook minderen, maar eerlijk gezegd is dat voor mij een hele opgave. Als ik langs een verleidelijke kitte kat loop, is het voor mij een overwinning om die gewoon op zijn plek te laten liggen en te kiezen voor een appel of ander gezond tussendoortje.
Verder drink ik eigenlijk te weinig. Ik heb altijd een flesje water bij me, maar het komt geregeld voor dat er maar twee slokken uit zijn als ik thuis kom. Foute boel dus. Voor mij is dit dan ook het tweede punt om aan te werken.
Buiten mijn eetgewoonten sport ik ook nog twee à drie keer per week. Ik ben een fanatieke korfballer. En met fanatiek bedoel ik meer dat ik er heel veel plezier in heb.
Nog een pluspunt: ik rook niet.
Op de site van de hartstichting heb ik mijn BMI berekend. En ik was blij te zien dat dit helemaal in orde is. Mijn BMI was 20. Dit is met mijn 1 meter 70 prima natuurlijk. Door minder te snoepen zakt dit misschien nog een beetje. Maar eigenlijk is dit niet nodig vind ik. Minder snoep en meer fruit is nooit weg natuurlijk!
Minder snoepen van af vandaag...en nu echt..;)
Conclusie: Ik ben hartstikke gezond, maar minder snoepen zou mij nog gezonder maken.

Geen opmerkingen:

Blogarchief