maandag 29 september 2008

Levenshouding

Een gezonde levenshouding. Wat versta ik daar onder? Ik heb er nog nooit serieus over nagedacht, maar het zijn voor mij dingen die voor zich zelf spreken denk ik. Toch wil dit nog niet zeggen dat ik er ook echt een gezonde levenshouding op na houd.
Ik vind een goede levenshouding erg belangrijk. Om goede resultaten te boeken in je leven en op school is het belangrijk dat je je goed en gezond voelt.
Maar hoe krijg je het
voor elkaar om je geestelijk fit en gezond te voelen? Ik denk dat het krijgen van voldoende slaap en rust een groot aandeel heeft in je geestelijke en natuurlijk ook je lichamelijke gezondheid. Je voelt je beter als je uitgerust bent en hebt meer het gevoel dat je dingen aan kan.
Maar niet alleen slaap is hiervoor belangrijk. Veel zelfvertrouwen helpt ook een handje mee. Als je zelfverzekerd ben, pieker je niet zo heel snel en heb je ook weer het gevoel dingen aan te kunnen. Je voelt je beter als je zelfverzekerd bent. Nu bedoel ik ook niet dat je zelfverzekerheid hier in door moet slaan in arrogantie. Respect voor anderen en vooral voor jezelf. Dat versta ik ook onder zelfverzekerheid.
Over respect gesproken. Als je andere mensen respecteert en neemt voor wat ze zijn dan zullen zij dat ook snel bij jou doen. Ik vind het meer dan normaal dat je anderen respecteert en reken dit daarom ook bij een gezonde levenshouding.
Volg je hart en doe waar je je zelf goed bij voelt. Laat je niets opdringen en doe wat je zelf wilt.
Ik ben van mening dat piekeren en je zorgen maken twee enorme boosdoeners zijn. Zij staan je geluk en zorgeloze leven in de weg. Probeer er over te praten en het op te lossen. Dit zal opluchten en je weer een stukje gelukkiger maken.
Leef je leven en wees actief. Hiermee bedoel ik geen overvolle agenda waarin geen gaatjes meer vrij zijn. Ik bedoel te zeggen dat je tijd moet nemen voor je zelf en voor anderen. Je relaties met anderen zijn ook heel belangrijk. Je hebt je vrienden nodig als je in de problemen mocht komen of ergens mee zit. Blijf dus ook onder de mensen en verstop je niet in huis als je eens even niet zo veel vrije tijd hebt.
Probeer het beste uit het leven te halen en pak alle kansen die je pakken kan. Probeer je dromen waar te maken en wees energiek. Dit zal je helpen je dromen te bereiken en veel plezier in het leven te hebben.
Ik denk dat ik met deze voorgenoemde punten de belangrijkste voorwaarden voor een geestelijk gezonde levenshouding wel te pakken heb. Het zijn dingen die IK heel belangrijk vind, maar waarvan ik ook denk dat die belangrijk gevonden moeten worden door iedereen. Ookal is het misschien niet zo vanzelf sprekend.

Geen opmerkingen:

Blogarchief