vrijdag 26 september 2008

Voeding

Deze keer geen gezondheidstest gedaan, maar een eettest! Jeetje, wat is dat confronterend zeg! Ik maar denken dat ik zo gezond leef. Nee, niet dus. De uitslag van deze test vertelde mij dat ik te veel verzadigd vet eet. Ik had 22 vet punten. En ja wat betekent dat? Ik, een bijna 19-jarige tiener, moet ongeveer tussen de 15 en 19 vetpunten hebben. En ik? Ik heb er dus duidelijk te veel! Niet heel goed vind ik zelf.
Ik heb toen op de
calorielijst eens goed gekeken wat bij mij de boosdoeners waren. Dat duurde niet lang voor ik ontdekte waar dat hoge vetpercentage gedeeltelijk vandaan komt. Ik ben helemaal gek op kitten katten. Toen ik het aantal kilocalorieeen en de hoeveelheid gram vet zag schrok ik! In een kitte kat van 100 gram zitten maar liefst 509 kilocalorieën en 25,6 gram vet!
Het was duidelijk voor mij, minder kitten katten! Ik ben daarna snel opgehouden met het bekijken van die uitgebreide calorielijst. Als ik die zie durf ik niets meer te eten.
Gelukkig maak ik een hoop goed met een wedstrijd korfbal! Fijn om te lezen op die site.
Eigenlijk komt het er op neer dat ik minder moet snoepen en gewoon eens een lekker stuk fruit meer moet pakken.
En eigenlijk vind ik het gek. Ik ben gek op fruit, maar pak toch liever een stuk chocola. Ik zal dat nu eens proberen om te draaien en zorg dat er geen kittekat meer bij mij in huis komt! Ha!
Houd je ook zo van kitten katten? Dan heb ik hier een aantal nuttige en gezonde tips:

- Drink minder alcohol! Alcohol zorgt er namelijk voor dat je al je goede eetgewoonten vergeet en zet het voedsel ook sneller om in vetweefsel! Dus minderen of nog beter, helemaal niet meer!Kost toch alleen maar handen vol geld!
- Een leuke, maar misschien niet zo'n nuttige tip. Ben je links? Eet dan met rechts! (Of andersom). Dit gaat langzamer. Het duurt namelijk 20 minuten voordat je voelt of je genoeg hebt of niet. Als je langzamer eet, zul je al sneller aan die 20 minuten zitten. Je voelt dat gelijk of je genoeg hebt of niet!
- Hongergevoel? Vermijd de winkels!
- Neem een regelmatig ritme in je leven aan. Ga op gezette tijden eten, slapen enz. Dit helpt tegen een honger gevoel.
- Zorg dat je altijd een flesje water bij je hebt. Krijg je honger? Neem dan een paar slokken. Dit zal je ook een voller gevoel geven.
- Tot slot: haal geen lekkere, maar ongezonde dingen in huis, maar juist fruit of andere gezonde dingen. Als je die pakt is dat minder erg!

Zo als ik nu ook nog eens gehoor zou geven aan al deze slimme tips...dan zou ik heel erg trots zijn op mij zelf! =)
Ga je aan de slag met deze tips of heb je net als mij voornemens om minder te snoepen, succes er mee! En als je weer eens zo'n heerlijk stuk chocola voor je ziet liggen denk dan aan deze wijze uitspraak: Snoep gezond en verstandig en eet veel fruit!

Geen opmerkingen:

Blogarchief