dinsdag 28 oktober 2008

Visie

Leven vanuit kracht:
Mijn mening hierover? Ik vind het een heel goede en gezonde manier om iets zinvols te maken van het leven dat je leidt. Ik denk ook dat je dit nodig hebt om het leven betekenis te geven. Als jij bijvoorbeeld mensen wilt helpen en de wereld wilt verbeteren en je maakt dit ook echt waar dan handel je vanuit de kracht die je voelt. Het is belangrijk dat je gedreven wordt door de kracht die van binnenuit komt. Je hebt kracht nodig om beslissingen te maken en om ergens voor te willen gaan. Ik vind het leven zonder kracht zinloos en doelloos. Leven vanuit kracht zorgt dat je sterker uit moeilijke situaties komt, omdat je de kracht weer kan vinden om verder te gaan en verder te willen leven.
Mensen die al veel tegenslagen gekend hebben zullen misschien wel meer vanuit de kracht in hen zelf leven. Zij hebben al veel mee gemaakt en hebben de sterke wil om weer iets te maken van hun leven. Personen die alles voor de wind gaat doen maar wat. Ze redden het toch wel, niets om je zorgen over te maken. Ik denk ook daarom dat de mensen die heel gelukkig zijn en geen tegenslagen kennen minder vanuit de kracht in hen zelf leven.
Toch vind ik, hoe gelukkig je ook bent, dat je ergens voor moet gaan en doelen moet stellen. Niet concreet en op papier, maar je moet wel ergens voor willen leven. Doe wat me je leven. Niemand blijft eeuwig op deze aardbol rondlopen.

Als je je leven kunt leiden zoals je dat zelf wilt is dat heerlijk natuurlijk. Toch zijn er veel mensen die leven volgens bepaalde overtuigingen. Voor buitenstaanders zal dit misschien lijken op een belemmering van het leven dat ze leiden. Ik denk dat dit anders ligt voor de mensen die volgens die overtuigingen leven. Zij staan achter die overtuigingen en dat is ook hun kracht. Zij staan volledig achter die regels en andere "afspraken" die bij hun overtuiging horen. Nee, leven volgens bepaalde overtuigingen hoeft geen belemmering te zijn voor een gelukkig leven. Veel mensen met een bepaalde overtuiging kunnen daar kracht uit putten. Zij voelen zich sterk en vinden steun in die overtuiging. Al lijkt misschien soms wel zo...

Leven vanuit angst maakt je niet echt gelukkiger lijkt mij. Ik denk dat iedereen het met mij eens is als ik zeg dat dit alles behalve een gelukkig leven leiden is. Leven vanuit angst vind ik stom. Maar ja ik kan dat nu wel zeggen met mijn grote mond en mijn gelukkig en vlekkeloze leventje. Mensen die iets hebben meegemaakt, waar het psychisch niet helemaal lekker zit, een fobie hebben, een dierbaar iemand verloren hebben en dergelijke zullen meer angst kennen dan ik ken. Ik kan makkelijk praten als ik zeg dat leven van uit angst onzinnig en stom is. Ik denk dat het heel vervelend is als je een angst kent die je niet onder controle hebt en die je leven beheerst.
Je kan er niets aan doen, maar leven uit angst..? Ik denk niet dat je daar gelukkiger op wordt. Praat met mensen en probeer die angst te verdrijven. Zoek hulp. Ookal is dat misschien niet zo makkelijk...Probeer het!

Goede voornemens. Iets wat ik heel lastig vind. Ik heb ze elk jaar weer. Ik spreek ze ook uit naar mijn familieleden toe. In de hoop dat dit een extra motivatie voor mij is me er aan te houden. Maar in praktijk blijkt dit toch altijd moeilijker dan je van te voren denkt. Een maand later ben ik alweer vergeten wat die goede voornemen ookal weer waren. Toch vind ik dat dit niet heel veel uit maakt. Het feit dat je goede voornemens hebt is al een goed teken. Je wilt iets beters maken van het leven dat je nu leidt. Je probeert je leven nog verder te veraangenamen dan dat het al is. Niets mis mee al zeg ik het zelf. Maar ach. Ik denk ook dat mensen zich vaak te veel goeds voornemen. Een onmogelijke taak voorzich zelf verzinnen en dus logisch dat dat voornemen dan niet uitkomt.
Nee, leven van uit goede voornemens. Niets mis mee als je het mij vraagt. Ik denk wel dat het belangrijk is dat je ze steeds bij blijft stellen. Nieuwe korte termijn doelen voor je zelf opstellen is goed. Dat betekent dat je leeft vanuit de wil dat je iets beter wilt maken van je leven.
Mijn volgende voornemen: ik houd me aan de goede voornemens die ik mij zelf opleg.

Plannen realiseren hoort een beetje bij wat ik net beschreven heb. De goede voornemens zijn toch eigenlijk plannen die je wilt realiseren? Nee, toch niet helemaal. Bij plannen realiseren denk ik meer aan plannen op de langere termijn. En dat is iets heel belangrijks in je leven. Droom van iets, plan iets en laat het uitkomen. Je voelt je er goed bij en krijgt een succes ervaring. Je hebt het gedaan en gehaald. Yes!
Je voelt je er sterker door en wilt weer een nieuwe droom/ plan werkelijkheid laten worden. Weer die motivatie om verder te leven en wat te doen met je leven. En nu val ik weer terug op wat ik al eerder gezegd heb. Een doel of plan realiseren geeft je kracht om nog een doel te halen en nog één en nog één. Het geeft je kracht om verder te leven en die kracht geeft je die energie om dat te doen.
En tijdens die plannen maken en realiseren kom je er vanzelf achter wat je wilt met je leven. Je volgt je interesses en verdiept je daar in. Je tast je eigen interesses af en dromen. Zo kom je er vanzelf achter wat je wilt in je leven. En natuurlijk zal je wel eens missers maken, maar dat hoort er bij. Dat geeft je weer een beetje duidelijkheid over wat je wel wilt in het leven en wat niet.
Als je er achter bent wat je wilt met je leven heb je een groot doel om voor te leven en ook dat geeft je weer kracht!

Ingewikkeld allemaal, maar heel interessant om eens over na te denken. Nadenken over je eigen leven...Ik heb het gedaan.

1 opmerking:

mrldnf zei

Zo, heb jij even nagedacht over je eigen leven. Vind je ook niet dat plannen realisteren en goede voornemens voortbloeien uit kracht van jezelf?

Liefs, Merel

Blogarchief