zondag 2 november 2008

Communicatie

Je zit rustig in de trein je krantje te lezen als de conducteur binnenkomt. Je buurman begint onrustig op zijn stoel te schuiven en je hebt al snel in de gaten dat hij geen kaartje heeft. Als de conducteur bij jou aankomt laat je je vervoersbewijs zien en wilt weer verder lezen. De aardige conducteur vraagt om het kaartje van je buurman. En inderdaad, wat blijkt? Hij heeft geen kaartje. Je buurman verwijt de conducteur dat er op het station niet duidelijk werd aangegeven waar de kaartjes te koop waren en daarom maar gewoon geen kaartje heeft gekocht. "Onzin!" roept de conducteur en noemt hem een dombo die zijn bril vergeet op te doen. Dit schiet in het verkeerde keelgat bij je buurman en begint de conducteur uit te schelden. Er ontstaat een ruzie en de man moet toch gewoon betalen.
Agressie. Ik vind dat dit iets is wat je steeds vaker tegenkomt in het dagelijks leven. Ik kan me er ontzettend aan ergeren als mensen niet normaal meer met elkaar kunnen commiceren en alles verkeerd opvatten. Hierbij komt een agressieve vorm van communiceren vaak een kijkje om de hoek nemen. Toch weet ik zeker, en ik denk dat vele mensen het hiermee eens zijn, dat aggressie bij de communicatie niets oplost. Er wordt wat gezegd, de volgende reageert met agressie en vervolgens wordt er steeds aggressiever op elkaar gereageerd. Weet jij van je zelf dat je snel op je teentjes getrapt bent en dit gevoel tijdens een gesprek niet kan onderdrukken? Probeer dan eens een andere wending aan een gesprek te geven en eventuele ruzie te voorkomen. Bijvoorbeeld door een grapje te maken of over iets anders te beginnen. Doe dit wel subtiel en overtuigend. Sarcasme is iets waar je niet mee aan moet komen in zo'n situatie.

Maar ook voor communicatie is een goede basis nodig om dit goed te doen.
Luister naar elkaar en laat elkaar uitpraten, probeer scheldwoorden te vermijden en verplaats je in de ander. Dit is misschien wel moeilijk, maar misschien beter te begrijpen als ik uitleg geef over assertief communiceren.
Bij het assertief communiceren betrekt de spreker (bijna) alles op zich zelf. Assertieve communicatie is het willen, het uiten van de eigen mening en/of wensen, niet kwetsend en het opkomen voor je zelf. Maar dit alles MET respect voor de ander.
Bij aggressieve communicatie is er vaak kritiek of aanval gericht op de ander en verwijtend van toon. Dit is niet goed en zorgt voor meer verdriet of kwetsing.

Het is ook belangrijk om je communicatie helder te houden en goed naar de ander te luisteren. Door duidelijkheid te geven over wat je van de ander verwacht of wil kan een hoop ellende voorkomen.
Bij het aggressief communiceren kan ook alleen maar erger worden als er één of meerdere sprekers beginnen te ja- maren.
Heldere communicatie is van groot belang bij een goed gezond gesprek.

Wie het gevoel krijgt dat hij voor gek staat of af gaat voelt zich niet op zijn gemak en lijdt dan ook vaak tot agressie. Dit noemen we ook wel gezichtsverlies. Probeer in een heftige discussie te voorkomen dat je de ander voor gek zet. Dit maakt het alleen maar erger. Niet doen en niet nodig.

Kleine details waaraan mensen zich ergeren of boos over maken zijn vaak een punt van opwinding tijdens een gesprek. Om de woede een beetje te bekoelen helpt het soms om in te gaan op zo'n klein detail. Ga niet in de verdediging, maar probeer de ander te begrijpen. Er zijn ook nog andere manieren om de woede een beetje af te laten nemen. Je kunt bijvoorbeeld voorstellen om naar een andere ruimte te gaan, een stoel aan te bieden of vragen of de ander iets drinken wil.

Maar niet alleen verbale communicatie moet gezond en goed verlopen om een aggressief gesprek te voorkomen. De non- verbale communicate speelt ook een enorm belangrijke rol in zo'n gesprek.
De houding naar de ander toe is ook van cruciaal belang. Sta rechtop, stevig en voorkom te veel beweging. Houd oogcontact en maak geen gebruik van stemverheffing. Wat absoluut ook niet mag voorkomen in een gesprek met een agressief tintje is het uitzenden van dubbele boodschappen. Hiermee bedoel ik een gemaakte glimlach bijvoorbeeld.
De ander moet het gevoel krijgen dat je luistert. Dit bevestig je door af en toe de knikken, een actieve houding aan te nemen, doe geen andere dingen en wees geduldig. De ander zal zich hierdoor eerder begrepen voelen.

Enkele regels waarvan ik denk dat die belangrijk zijn bij een gezonde en goede communicatie:
- zorg voor duidelijkheid en vertel wat je van de ander verwacht;
- luister goed naar elkaar en laat elkaar ook uitpraten;
- voorkom grof taalgebruik;
- is er een probleem? Spreek de ander aan op zijn gedrag en niet op het persoon;
- zet een ander niet voor schut;
- verhef je stem niet, maar blijf gewoon rustig praten;
- zeg soms iets onverwachts. Probeer het op te lossen d.m.v. humor of over gaan op iets anders.

Heb je hier moeite mee? Doe dan wat met mijn tips en doe je best!
Weten waar ik al deze nuttige tips vandaan heb?
Klik dan hier!

1 opmerking:

mrldnf zei

Ben het helemaal met je eens! Ook deze keer heb je weer goede tips kunnen verzamelen.

Liefs, Merel

Blogarchief