woensdag 5 november 2008

Milieu


De test die ik hiervoor kon doen om er achter te komen hoe ik ben als het gaat om milieu kon ik helaas niet openen. Dit vond ik jammer, want ik was juist zo nieuwsgierig naar de uitslag.
Ik vind het milieu erg belangrijk. De dingen die daar dan ook over in het nieuws komen en in de documentaires zitten mij best een beetje dwars. Ik kan genieten van de natuur. Vooral als ik die mooie sneeuwvlaktes op tv zie van de polen. Het feit dat die ijskappen smelten vind ik erg. Maar in hoeverre doe ik iets om er voor te zorgen dat dat misschien minder hard gaat? Als alleen ik er wat aan doe heeft dat geen groot effect, maarja alle kleine beetjes helpen zeggen ze. Dus ik probeer er wat voor te doen.

Ik heb een rijbewijs en gebruik die natuurlijk ook. Maar als ik de afstand met de fiets af kan leggen doe ik dat ook. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik dat niet echt doe van uit het oogpunt dat dit beter is voor het milieu. Ik doe dit ook, omdat ik dan nog een beetje beweging mee krijg. Hierbij spelen dus meerdere factoren een rol. Mijn behoefte aan lichaamsbeweging en toch ook het milieu.

Ik probeer ook altijd de kraan uit te zetten terwijl ik mijn tanden poets. Mijn vader laat deze altijd lopen met de gedachte dat hij zijn mond zo toch wel weer moet spoelen. Hier kan ik dus niet tegen, dat vind ik dus pure verspilling van het water! Zonde, want dat water had nog voor drie en misschien wel vier poets beurten gebruikt kunnen worden.

Ook wat hout betreft kopen wij altijd het hout met het beroemde keurmerk. De boomkap moet niet ongeneerd doorgaan. Als we allemaal 'eerlijk hout' kopen gaan we dit tegen. Goede zaak als je het mij vraagt!
Verder gebruiken wij nog spaarlampen in huis en sponseren we het WNF. Ik vind dit een heel goed doel dat goede dingen met het geld doet. Ik vind de natuurfilms die zij maken altijd heel mooi en laat mij dan weer schrikken als ze laten zien hoe het er in de toekomst uit ziet. Voor de dieren dus niet goed. Door de ontbossing verliezen zij hun woongebied en met name voedsel. De mooiste dierensoorten dreigen uit te sterven. Echt zonde en vandaag de dag moeten we dat kunnen voorkomen vind ik! En dat moet ook!
Ook het afval scheiden wij thuis. Maar dan heb ik het alleen over de groene en de bruine container. Dit zou natuurlijk nog beter kunnen. Batterijen? Die spaar ik wel op en lever ze dan netjes in bij de batterijenbak. Dat is dus wel netjes!
Wat wel heel erg tegen mijn principes in druist is het gooien van afval op straat! Je zal mij er nooit op betrappen iets op straat te gooien. O dat vind ik toch zo erg! Ik zal altijd met mijn afval naar een prullenbak zoeken op straat. En geloof me die zijn er in overvloed! Ik moet toch even kwijt dat ik altijd heel erg moet lachen als mensen iets stiekem op straat proberen te gooien en zich dan betrapt bij voelen als ze merken dat ik het door had. Nee, ik zou dat niet doen. Kleine moeite om even naar een prullenbak te zoeken vind ik.
Maar verder moet ik eerlijk bekennen dat ik niet heel bewust bezig ben voor verbetering van het milieu. Ik vind dit best erg, maar moet zeggen dat ik eigenlijk niet goed weet hoe ik verder zou kunnen bijdragen aan een beter milieu. Ik vind het moeilijk om de gedachte uit mijn hoofd te zetten dat ik, een individueel persoon, degelijk verschil kan maken. Toch zit de achteruitgang van het milieu, als je dat zo noemen mag, me in de maag. Ik wil niet dat generaties na mij te kampen krijgen met natuurrampen die te vergelijken zijn met de Tsunami. Toch denk ik dat het niet tegen te houden is als het in dit tempo door gaat.

Ik zou best wat meer willen doen voor het milieu. Ik heb de sites gelezen die werden aangeraden. Ik heb er ook echt een kijkje op genomen en eens even zitten lezen. De dingen die ten goede komen voor het milieu vielen mij nog mee. Wat waren dat er veel! Ik kan dus wel degelijk meer doen voor het milieu...Toch is het voor mij zo'n groot, onbegrijpelijk probleem en ook een beetje een ver van mijn bed show, dat ik er nog een nachtje over slaap....

Geen opmerkingen:

Blogarchief